معرفی

آقای مسعود بابایی، در سال 58 در شهرستان ایذه، متولد و مقاطع تحصیلی خود را تا مقطع پیش دانشگاهی در این شهرستان سپری نمود و همزمان با کسب مهارت در زمینه های صنعتی، ماشین آلات و تجهیزات فنی پرداخته و در سال 77 در رشته شیمی کاربردی در شهرستان امیدیه مشغول به ادامه تحصیل شدند. پس از پایان تحصیلات در سال 82 با سمت کارشناس تولید به استخدام شرکت پتروشیمی شیمی بافت واقع در منطقه ویژه اقتصادی درآمد. وی همچنین با سمتهای کارشناس بهره برداری، سرپرست شیفت بهره برداری، معاون و جانشین رییس بهره برداری، رئیس بهره برداری، رئیس R&D، سرپرست کارخانه و در نهایت اکنون بعنوان مدیر کارخانه در طول بیش از 14 سال در مجموعه شیمی بافت به ارائه خدمت پرداخت. مهندس بابایی در سال 1386 ازدواج نموده و با توجه به علاقه شخصی وی به صنعت، تحصیل خویش را در زمینه مهندسی شیمی در دانشگاه آزاد ماهشهر ادامه داد و اکنون با مدرک کارشناس ارشد مهندسی شیمی و در سمت مدیر کارخانه شرکت شیمی بافت مشغول به کار می باشند.

آنچه در ادامه می آید ماحصل گفت و گوی ما با مهندس مسعود بابایی است که با هم می خوانیم:

  • برای شروع لطفاًً در مورد فرایند تولید محصولات شرکت شیمی بافت توضیحاتی ارائه بفرمایید.

شرکت شیمی بافت در سال 1378 در زمینی به مساحت 5 هکتار در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر تاسیس گردید. فاز اول آن با ظرفیت 45000 تن در سال در سال 1381 و فاز دوم با همین ظرفیت در سال 1385 به بهره برداری رسید.

فاز اول این شرکت بطور مستیقیم از کشور آلمان خریداری شد ولی فاز دوم آن به همت متخصصان داخلی ساخته و به بهره برداری رسید.

محصولات این شرکت MTBE و C4 Raffinate 2 می باشند که طی فرآیندی از واکنش بین ایزوبوتن موجود در C4 Raffinate1 و متانول در حضور کاتالیست تولید می شوند.

  • MTBE بعنوان محصول اصلی شرکت، چه خصوصیاتی دارد و در کجا استفاده می گردد؟

متیل ترشری بوتیل (MTBE) به عنوان جایگزین تترا اتیل سرب برای افزایش عدد اکتان بنزین بهسوزی سوخت و کاهش آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز خودروها مورد استفاده قرارمی گیرد.

طبق استانداردهای جهانی، کیفیت MTBE تجاری، بایستی شامل حداقل 98% وزنی MTBE باشد که با تلاش و دقت همه همکاران، خوشبختانه محصول تولیدی در این شرکت در محدوده استانداردهای جهانی می باشد

  • اینکه گفته می شود ماده MTBE مضراتی برای محیط زیست دارد را چقدر قبول دارید؟ این ماده در دنیا از چه جایگاهی برخوردار است؟

باور عموم مردم بر این است که MTBE برای محیط زیست مضر است. اثرات زيست محيطي این ماده نه تنها مخرب نيست بلکه با استفاده صحيح از آن و نيز تصفيه‌ي پسابهاي حاصل از آن مي‌توان آن را يک ناجي براي محيط زيست دانست. در گذشته از اين ماده استفاده‌ي غير اصولي صورت گرفته است ولي با توجه به مشکلاتي که استفاده‌ي نادرستي از اين ماده به بار آورده است امروزه روشهاي حذف MTBE از پسابهاي صنعتي به عنوان يکي از مهمترين پروژهاي تحقيقاتي دنيا مطرح مي‌باشد.

  • بیشترین تهدید این ماده برای کدام بخش از محیط زیست می باشد؟

MTBE در آب محلول است، بزرگترين نگراني آلودگي آبهاي زيرزميني است. راحت ترين و مناسبترين راه براي حفاظت آبهاي زيرزميني دقت در زمان حمل ونقل و ذخيره سازي MTBE است.

با توجه به اینکه در برخی از کشورهای دنیا، مقدار MTBE موجود در آبهای زیرزمینی افزایش داشته و از حد استاندارد تعریف شده برای سلامتی انسان بالاتر رفته، مصرف این مواد در این کشورها متوقف شده است. در کشورها عموماً از سایر اکتان افزاها استفاده می شود.

  • آیا در شرکت اقدامی در جهت شناسایی سایر اکتان افزاها صورت پذیرفته است یا خیر؟

در حال حاضر در شرکت شیمی بافت کارگروه تحقیق و توسعه جهت شناسایی این اکتان افزاها تشکیل شده است و نتایج بسیار خوبی در زمینه شناسایی این مواد حاصل شده است.

  • نقش R&D را در آینده شرکت چگونه می بینید؟

تحقیق و توسعه امری جدا نشدنی از هر سازمان پویا، آینده نگر و دارای استراتژی است. از اینرو چندی است در شرکت شیمی بافت کمیته تحقیق و توسعه تشکیل شده است. این گروه در ابتدای امر به شناسایی گلوگاه ها و معضلات شرکت در چند بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت پرداخته، و با بررسی و پیش بینی بازار ، همفکری و پژوهش، راهکارهایی مفید جهت رفع مشکلات ارائه کرده است. تلاش بر این است که این تحقیقات از زمینه تحقیقات صرفا کاغذی خارج شده و با دنیای واقعیت و کاربردی هماهنگی مطلوب داشته باشد.

  • در این کمیته درباره چه مسائلی بحث می شود؟

درباره امکان تولید محصولات جایگزین MTBE ، و یا تولید همزمان چند محصول کاربردی با خوراک فعلی، تولید محصولات جدید با خوراک جدید و همچنین تولید محصولات با ارزش افزوده بالا از رافینت2 از جمله مواردی بوده که در این کمیته مورد بررسی قرار گرفته و برای هر یک فرآیندی جدید شناسایی شده است. در شناسایی این محصولات به نکات مهمی چون در دسترس بودن خوراک، ارزش افزوده محصول تولیدی، مشتریان داخلی و خارجی و همچنین شرایط عملیاتی فرآیندها بسیار دقت شده است.

این کمیته از افرادی متخصص در زمینه های مختلف فرآیندی، R&D و آزمایشگاهی با سوابق و تحصیلات دکتری و فوق لیسانس تشکیل شده است. با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع، کلیه همکاران صاحب نظر و دارای دانش فنی نیز امکان شرکت در مباحث علمی را خواهند داشت. کمیته با حمایت صمیمانه مدیریت محترم عامل جناب آقای مهندس شمس مصمم است در سال جاری تحقیقات خود را در اشل آزمایشگاهی تست کند تا بتواند درآینده نزدیک به صورت عملیاتی به تولید محصولات جدید بپردازد.

  • در خصوص مسائل زیست محیطی، شرکت در چه وضعیتی می باشد؟

در حال حاضر بزرگترین دغدغه همه مدیران و کارکنان شاغل در شرکت شیمی بافت نه تنها حفظ محیط زیست بلکه عمل نمودن به کلیه قوانین و مقررات مطرح شده در HSE می باشد. در این زمینه شرکت شیمی بافت توانسته سه استاندارد HSE-MS، ISO14001 و OHSAS18001 را پیاده سازی نموده و هر ساله با موفقیت گواهینامه های آنرا تمدید نماید. همچنین کسب لوح سپاس دوستدار محیط زیست از مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان (در سال 90) و همچنین گواهینامه صنعت سبز در سال 91-90 نیز نشان دهنده همت والای این مجموعه در حفظ محیط زیست دارد.

  • اهم اقداماتی که انجام شده و یا در حال انجام می باشد را بیان بفرمایید.

از اقدامات روتین صورت گرفته در حفظ محیط زیست می توان به پایش آنلاین روان آب خروجی از شرکت، اندازه گیری گازهای خروجی از استک بویلرها، نصب دوربین برای کنترل شبانه روزی فلر کارخانه، تلاش در راستای تنظیم هوای بویلرها جهت بهسوزی مشعلها و کاهش مصرف گازهای مصرفی، انجام روتین آزمایشهای عوامل زیان آور و آلاینده های زیست محیطی و … نام برد. ممیزی های صورت گرفته توسط سازمانهای مختلف و کسب حداکثر امتیاز در این زمینه گویای تلاش شبانه روزی می باشد

  • از مسئولیت های مدیر مجتمع بگویید؟ معمولا ساعات کاری شما چگونه است؟

مدیر مجتمع یک پتروشیمی بودن بسیار کار سخت و طاقت فرسا و در عین حال شیرین و جذاب است. هر ساعت کاری با ساعت قبل خود متفاوت است و آدمی همواره با چالشهای جدیدی رو به روست. کار کردن در این سمت ضمن داشتن علاقه و پشتکار فراوان نیاز به مدیریت مدبرانه و حمایت مدیر عامل دارد که خوشبختانه بنده از سمت تصدی در این سمت همواره تحت لطف، حمایت و مدیریت بسیار عالی مدیران عامل وقت بوده ام و از نقطه نظرات و دستورات ایشان کمال بهره را برده ام. در این سمت، ساعت کاری معنا ندارد و هر لحظه از شبانه روز ارتباط مستمر با همکاران برقرار است.

  • برنامه کاری روزانه شما چگونه است؟

عموماً هر روز صبح پس از ورود به کارخانه و کسب اطلاع از شرایط شرکت، در جلسه صبحگاهی با حضور روئسای فنی کارخانه شرکت می کنم. گزارش کاری 24 ساعت گذشته کلیه واحدها به طور خلاصه در جلسه مطرح و تصمیمات کاری برای روز جاری گرفته می شود. دیدار با همکاران، جلسات فنی و عمومی، شرکت در کمیته های تعریف شده، ارتباط با مدیران سایر مجتمع ها به منظور رفع مشکلات روتین کارخانه و علی الخصوص رفع مشکل خوراک به منظور حصول تولید مستمر مطابق با برنامه و نظارت بر فروش و بازرگانی از جمله کارهای روزمره بنده می باشد. خوشبختانه شرکت شیمی بافت از سال 93 پا به عرصه جهانی نهاده و صادرات محصولات شرکت در دستور کار قرار گرفته است. این قضیه ضمن  ایجاد تحولی در زمینه فروش محصولات شرکت، تجربیات بسیار ارزشمندی را برای من و همکارانم به ارمغان آورده است.

با تشکر از شما در پایان، اگر مطلب و یا سخن خاصی با همکاران دارید بفرمایید.

در پایان لازم می دانم که از زحمات همه همکاران عزیز خود تشکر و قدردانی نمایم و امیدوارم به لطف پروردگار متعال و همدلی ، همفکری و پشتکار همکاران زحمتکش مجموعه شیمی بافت و راهبری دلسوزانه مدیرعامل محترم شرکت جناب آقای مهندس شمس در راستای  دستیابی به اهداف تعیین شده، توسعه پایدار و بهبود مستمر مجموعه قدم برداشته و شاهد موفقیت های روزافزون شرکت شیمی بافت باشیم.

روابط عمومی

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط