شرکت شیمی بافت در سه ماهه نخست سال 99 موفق شد در تولید محصول MEK یک رکورد جدیدی نسبت به دوره مشابه سال قبل بدست آورد و از آنجاییکه این شرکت، تولید انحصاری متیل اتیل کتون (MEK) را در ایران و خاورمیانه دارد باعث شد کشور را از واردات این محصول بی نیاز سازد، لذا برای بررسی عوامل این موفقیت با مهندس عبدالمحمد ارجمندی مدیر مجتمع سایت2 شرکت شیمی بافت گفتگویی نموده ایم که در ادامه می خوانید:

ابتدا در مورد محصول MEK  (متیل اتیل کتون) و دلایل اهمیت آن در صنایع توضیح دهید.

محصول نهایی متیل اتیل کتون یک حلال استراتژیک می باشد که کاربرد عمده ای در جهت نیازهای داخلی و صنایع گوناگون مانند صنعت نظامی، چرم، روغن و دارویی دارد. تأمینMEK  تا قبل از راه اندازی شرکت شیمی تکس آریا سابق (سایت2 کنونی شرکت شیمی بافت) از طریق واردات بوده که عمدتا از طریق کشور چین انجام می شد، ولی با افزایش تولید این محصول در سال 98 کمترین میزان واردات با همکاری بانک مرکزی و وزارت صنایع شکل گرفت.

وضعیت تولید سایت 2 شرکت در سه ماهه نخست سال 99 چگونه بود؟ آیا پیش بینی های شرکت محقق شد؟

در سه ماهه سال جاری در راستای شعار سال که جهش تولید نامگذاری شده است و به تلاش شبانه روزی تمامی همکاران شاهد رشد چشمگیری در حوزه تولید محصولات بوده ایم به نحوی که میزان رشد در مقایسه با دوره مشابه و ظرفیت اسمی از زمان راه اندازی تاکنون بی نظیر می باشد. رشد حاصله در سه ماهه نخست سال نسبت به دوره مشابه 50 درصد و نسبت به ظرفیت اسمی 125 درصد پیشرفت را نشان می دهد؛ این درحالی است که بودجه مصوب در این مدت 167 درصد محقق گردیده است.

به نظر شما چه عوامل فنی در دستیابی به این موفقیت تأثیر گذار بوده است؟

برای رسیدن به این مهم ، یک سری اقدامات زیر ساختی صورت پذیرفت که نقش تأثیرگذاری در کاهش توفقات تولید و نیز ارتقای وضعیت تولید داشت که از جمله می توان به تشکیل کمیته خوراک، خرید برخی قطعات خاص تولیدی، اصلاح فنی و افزایش راندمان فرآیندی در نتیجه آن کاهش ضایعات، تعمیر اساسی مبدل های متریال خاص و انجام تعمیرات اساسی برج های خنک کننده، بخش بوتان ریکاوری اشاره کرد.

برای حفظ روند افزایشی تولید MEK در ادامه سال چه اقداماتی اندیشیده شده است؟

برای حفظ این روند افزایشی تولید در ادامه سال جاری دو پروژه مهم است که در حال اجرا و پیگیری می باشد: 1- پروژه احیاء اسید رقیق فرآیندی با محوریت رفع مشکل پساب خروجی 2- پروژه ضخامت سنجی و الزامات ایمنی با محوریت کاهش توقفات و مشخص شدن نقاط حساس مستعد توقف که امید داریم با انجام این پروژه ها و تقویت روند کنونی شاهد دستیابی به ظرفیت های بالاتر از مقیاس اسمی در سال جاری باشیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط