1.متیل ترشری بوتیل اتر (MTBE)

متیل ترشری بوتیل اتر (MTBE) یک ترکیب شیمیایی است که به عنوان یک ماده افزودنی استفاده می‌شود. این ترکیب از ترکیب متیل آلکل و بوتیل الکل تشکیل شده است. MTBE به عنوان یک ماده افزودنی بنزین، در صنعت نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد و در فرآیندهایی مانند اکسیژناسیون سوخت، تصفیه بنزین و افزایش شاخص آکتان بنزین به کار می‌رود.

متیل ترشری بوتیل اتر MTBE
تصویر محصول mtbe

2. کاربردهای متیل ترشری بوتیل اتر (MTBE)

MTBE به دلیل ویژگی‌های خاص خود در بنزین، کاربردهای متعددی دارد:

1. افزودن اکسیژن: MTBE به عنوان یک ماده اکسیژن دهنده به بنزین افزوده می‌شود. این عمل باعث افزایش سطح اکسیژن در سوخت می‌شود و در نتیجه سوخت بهبود می‌یابد و آلاینده‌های زیست‌محیطی کاهش می‌یابند.

2. افزایش شاخص آکتان: MTBE به عنوان یک ماده ضد نقاط جوش به بنزین اضافه می‌شود. این عمل باعث افزایش شاخص آکتان بنزین می‌شود که منجر به سوختن بهتر و کاهش ضرر موتور می‌گردد.

3. تصفیه بنزین: MTBE در فرآیند تصفیه بنزین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ترکیب قابلیت جداسازی آلاینده‌های آب و نفت را دارد و کیفیت بنزین را بهبود می‌بخشد.

شیمی بافت
شیمی بافت

3.تاثیرات محیط زیستی متیل ترشری بوتیل اتر (MTBE)

اگرچه MTBE برای بهبود کیفیت بنزین و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی به کار می‌رود، اما تاثیرات محیط زیستی آن نیز باید مورد توجه قرار گیرد. یکی از مشکلات اصلی MTBE، آلودگی آب است. در صورت نشت یا نامناسب بودن انبارهای حمل و نقل MTBE، می‌تواند به آب‌های زیرزمینی و سطحی نفوذ کند و منابع آب را آلوده کند. این موضوع نه تنها برای محیط زیست بلکه برای سلامتی عمومی نیز جدی است. برخی از کشورها و مناطق، به دلیل این مشکل، استفاده از MTBE را محدود کرده یا به طور کامل از آن صرفنظر کرده‌اند.

علاوه بر آلودگی آب، MTBE می‌تواند در صورت مصرف داخلی به صورت تصادفی یا عمدی، به سمیت برساند. بنابراین، برای استفاده مناسب از MTBE، باید احتیاط لازم را به عمل آورد و آن را به درستی ذخیره و استفاده کرد تا هیچ تهدیدی برای سلامتی انسان‌ها ایجاد نشود.

همچنین، فرآیند سوخت و آزاد شدن بخار متیل ترشری بوتیل اتر (MTBE) می‌تواند به آلودگی هوا منجر شود. این آلودگی می‌تواند به کیفیت هوا و سلامتی انسان‌ها آسیب برساند. برخی از کشورها تلاش می‌کنند تا محدودیت‌هایی را برای آلودگی هوا از طریق استفاده از MTBE تعیین کنند و از جایگزینی‌های دیگر برای افزایش کیفیت بنزین استفاده کنند.

4.جایگزینی متیل ترشری بوتیل اتر (MTBE)

با توجه به مشکلات محیط زیستی مرتبط با MTBE، برخی جایگزین‌ها برای این ترکیب پیدا شده است. یکی از جایگزین‌های متداول MTBE، اتانول است. اتانول به عنوان یک ماده افزودنی به بنزین اضافه می‌شود و به عنوان یک منبع اکسیژن برای بهبود سوخت و کاهش آلایش‌های زیست محیطی استفاده می‌شود. اتانول از نظر محیط زیستی مشکلات کمتری نسبت به MTBE دارد و بنابراین به عنوان یک جایگزین قابل توجه در نظر گرفته شده است.

متیل ترشری بوتیل اتر (MTBE) ، یک ترکیب آلی با فرمول شیمیایی C5H12O و از خانواده اتر آلیفاتیک اشباع شده، می باشد.

در دما و فشار استاندارد، مایعی بی رنگ، قابل اشتعال با جرم مولکولی 88٫15 بوده و دارای نقطه ذوب 109- درجه سانتیگراد ، نقطه جوش 53٫6 – 55٫2 درجه سانتیگراد و فشار بخار در حرارت 20 درجه سانتیگراد 0٫268 بار می باشد.

متیل ترشری بوتیل اتر (MTBE) در دمای اتاق بی رنگ، اشتعال پذیر ، محلول در آب و تبخیر شونده می باشد.

ترکیبات حاوی اکسیژن به عنوان افزاینده عدد اکتان بنزین عمل نموده و دارای مزیت کامل تر نمودن احتراق بنزین و در نتیجه کاهش قابل توجه در آلاینده های خروجی اگزوز اتومبیل ها می باشد.

متیل ترشری بوتیل اتر (MTBE) با هیدروکربن های موجود در بنزین سازگاری داشته و سبب کاهش ترکیبات آلی نسوخته و مواد آروماتیکی و کاهش CO خروجی از اگزوزها شده و آلودگی هوا را کاهش می دهد.

از دیگر کاربردهای این ماده می توان به عنوان واسطه در واکنش ها و آنالیز های شیمیایی نام برد.

در برخی موارد به عنوان حل کننده سنگ کیسه صفرا، مصرف پزشکی دارد.

دانلود نسخه PDF توضیحات محصول


جمع‌بندی محصول mtbe

MTBE یک ترکیب شیمیایی است که در صنعت نفت و گاز برای بهبود کیفیت بنزین و کاهش آلایش‌های زیست محیطی به کار می‌رود. با این حال، باید به تاثیرات محیط زیستی آن نیز توجه داشته باشیم. آلودگی آب، سمیت و آلودگی هوا از جمله مشکلات مرتبط با استفاده از MTBE هستند. در نتیجه، استفاده از جایگزین‌های مناسب و کاهش مصرف MTBE می‌تواند به بهبود و حفاظت از محیط زیست کمک کند.

  1. مهندس امیری

    3 آبان 1402

    سپاس از ارائه توضیحات. موفق باشید

  2. محمد امین

    24 آبان 1402

    توضیحات عالی بود👌

    1. شیمی بافت

      16 آذر 1402

      ممنون از نظرتون

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط